Świat muzyki na wyciągnięcie ręki – wszystko co chcesz wiedzieć o koncertach i festiwalach

All Pakistan Music Conference, fot. H.S.Wajid Hussain, Pixabay

All Pakistan Music Conference, Lahore, Pakistan

All Pakistan Music Conference to organizacja wolontariuszy założona w 1959 roku w celu promowania sztuki klasycznej w Pakistanie, która nadal chroni i promuje pakistańską muzykę klasyczną i ludową oraz taniec. Co miesiąc (z wyjątkiem miesięcy letnich) organizuje koncert muzyczny i pięciodniowy doroczny festiwal w Lahore w Pakistanie, zwykle w ostatni weekend października. Ma również oddział w Karaczi. Od momentu powstania jest stałym źródłem inspiracji dla tysięcy miłośników muzyki w całym kraju.

Historia

W momencie uzyskania niepodległości przez Pakistan w 1947 r., kraj ten borykał się z nieprzezwyciężonymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi, przez co sztuki piękne pozostawały praktycznie zaniedbane. Do tego momentu w 1947 r. największa w historii migracja ludności całkowicie zaburzyła równowagę populacji nie tylko fizycznie, ale także emocjonalnie i psychicznie. W takich czasach sztuka nie mogła przyciągnąć uwagi ludzi ani rządu. Pakistańska muzyka była zaniedbywana bardziej niż cokolwiek innego. Ludzie słyszeli tylko Radio Pakistan grające muzykę od czasu do czasu. Wspomnienie koncertów na żywo pozostało w umysłach nielicznych. Jeśli miłośnicy muzyki mieli nostalgiczne wspomnienia, muzycy byli całkowicie sfrustrowani i czuli się zaniedbani. Szczytem rozpaczy była decyzja Ustad Bade Ghulam Ali Khana o opuszczeniu Pakistanu i powrocie do Indii. Wkrótce potem Roshan Ara Begum ogłosiła, że porzuca Riyaz (praktykę muzyczną), ponieważ nikt nie wydawał się zainteresowany słuchaniem jej muzyki. Jej ogłoszenie pobudziło zaniepokojonych obywateli do działania. Podejmując wyzwanie, postanowili znaleźć sposoby i środki, aby ożywić i odmłodzić pozornie utracone, ale bogate i chwalebne dziedzictwo muzyki klasycznej.

15 września 1959 roku ci zainteresowani obywatele spotkali się w słynnej kawiarni w Lahore i założyli dobrowolną organizację pod nazwą The All Pakistan Music Conference. Głównym celem APMC było promowanie muzyki i muzyków poprzez organizowanie koncertów, konferencji i festiwali. Postanowiono jak najszybciej zorganizować duże wydarzenie na szczeblu krajowym, aby skupić uwagę na naszej kulturze melodycznej. Festiwal muzyki ludowej, lekkiej, półklasycznej i klasycznej został ogłoszony na 19 lutego 1960 r. do 23 lutego 1960 r. Rozłożony na pięć wieczornych i dwie poranne sesje, festiwal odniósł natychmiastowy sukces. Wzięli w nim udział muzycy z całego kraju. Ludzie ze wszystkich środowisk, ze wszystkich dużych miast, Dhaki, Quetty, Karaczi i Peszawaru, a także z miasteczek i wiosek w całym Pakistanie licznie uczestniczyli w koncertach. Ten festiwal muzyczny odbył się niedawno w Alhamra Arts Council w Lahore. Program rozpoczynał się codziennie o ósmej wieczorem i trwał od pięciu do sześciu godzin, a ostatni wieczór kończył się kilka godzin po wschodzie słońca – nastał wspaniały dzień. Festiwal był pierwszym ważnym krokiem, który tchnął nowe życie w muzykę w Pakistanie. Kolejne comiesięczne koncerty pomogły w promocji tej szlachetnej sztuki. Jednocześnie festiwal pomógł w projektowaniu muzyków. Na pierwszy plan wysunęli się wielcy mistrzowie, o których szeroka publiczność nawet nie słyszała i którzy byli ukryci nawet przed wnikliwym okiem.

Nieżyjący już Hayat Ahmad Khan był duchem stojącym za All Pakistan Music Conference. Był nie tylko jednym z jej członków-założycieli, ale także długoletnim sekretarzem. Aby zachęcić klasycznych muzyków/wokalistów żyjących w zapomnieniu po uzyskaniu niepodległości przez Pakistan w 1947 r., a szczególnie pod wpływem prawdopodobnego zamiaru Roshan Ara Begum, aby zrezygnować z jej „Riyaz” z powodu braku zainteresowanych słuchaczy w Pakistanie, pan Hayat wraz z kilkoma koneserami muzyki położył podwaliny APMC. Miał nadzieję, że projekt ten ożywi zainteresowanie muzyką klasyczną w Pakistanie. Wielu uznanych artystów, takich jak Roshan Ara Begum, Akhtari Bai, Rasoolan Bai, Ustad Bade Ghulam Ali Khan, Ustad Fateh Ali Khan, Ustad Salamat Ali Khan i Ustad Ghulam Hassan Shaggan występowało na koncertach APMC.

Z biegiem lat APMC wydało również kilku amatorów w dziedzinie muzyki klasycznej. Godne uwagi nazwiska to Fahim Mazhar, Abdur Rauf, Sara Zaman i kilku innych. APMC przyciąga zarówno luminarzy muzyki, jak i aspirujących artystów, aby utrzymać muzykę klasyczną przy życiu w kraju. Co więcej, zarówno wokaliści, jak i instrumentaliści z Afganistanu, Turcji, Indii, Japonii, Stanów Zjednoczonych i Niemiec skorzystali z regularnych spotkań muzycznych odbywających się w APMC w ciągu ostatnich 59 lat od 2017 r.

Programy APMC, odbywające się co miesiąc, znacznie wzbogacają etos kulturowy Lahore. Oprócz tych comiesięcznych mehfili, APMC jest także gospodarzem corocznego sześciodniowego festiwalu, na którym muzycy/wokaliści z całego Pakistanu występują do wczesnych godzin porannych.

Niewielu wie, że APMC odegrało również kluczową rolę w promowaniu tańca klasycznego w Pakistanie. Dowodem na to są klasyczne występy taneczne Naheeda Siddiqui, Gopi Krishny i Sheemy Kermani, których organizacja była gospodarzem.


Opublikowano

w

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *