Follow
Montreal Festivals (francuski: Festivals de Montréal) był festiwalem artystycznym, który odbywał się corocznie w Montrealu, Quebec, w Kanadzie w latach 1936-1965. Festiwal był pierwotnie poświęcony wykonawstwu muzyki klasycznej i prezentował koncerty symfoniczne, operowe, oratoryjne, muzykę kameralną i recitale. Początkowo był obsługiwany przez Montreal Symphony Orchestra (MSO), ale w 1939 roku stał się niezależną instytucją z własną orkiestrą. Od 1952 roku festiwal rozszerzył swoją ofertę, obejmując muzykę popularną, jazz, muzykę ludową, taniec, wystawy sztuki i rzemiosła oraz festiwal filmowy.
Podczas festiwalu występowali znani artyści, w tym dyrygenci Emil Cooper, Laszlo Halasz, Erich Leinsdorf, Charles Munch, Charles O’Connell i Eugene Ormandy; pianiści Gyorgy Cziffra, José Iturbi i Wilhelm Kempff; oraz śpiewacy Rose Bampton, Marjorie Lawrence, Grace Moore, Martial Singher i Eleanor Steber.
Festiwal został założony w 1936 roku przez Madame Athanase David, jej męża Louisa-Athanase’a Davida i dyrygenta Wilfrida Pelletiera jako Festival de musique de Montreal. Miało to na celu stworzenie w Kanadzie festiwalu artystycznego na wzór letnich festiwali muzycznych w Europie, takich jak Festiwal w Aix-en-Provence. Festiwal miał również zapewnić letnie koncerty dla Montreal Symphony Orchestra, która powstała tylko dwa lata wcześniej.
W 1939 roku festiwal stał się niezależną organizacją z własną orkiestrą i został przemianowany na Montreal Festivals. Madame Athanase David została pierwszym prezesem festiwalu i pełniła tę funkcję do 1952 roku. Festiwal rozszerzył swoją ofertę o zimową serię koncertów, prezentacje operowe, koncerty muzyki jazzowej i ludowej oraz wystawy sztuki i rzemiosła. W 1963 roku festiwal przeniósł się do nowej siedziby, centrum sztuk widowiskowych Place des Arts, które zostało zbudowane głównie dzięki poparciu prezesów festiwalu Paula Gouina i Roberta Letendre’a.
Wraz z rozwojem festiwalu powołano stanowisko dyrektora muzycznego, które piastowali Françoys Bernier (1956-1960), Roland Leduc (1960-1963) i Gérard Lamarche (1964-1965). Pomimo znacznego wsparcia ze strony rządu i społeczeństwa, festiwal zmagał się z dużym deficytem finansowym, a ostatecznie zakończył swoją działalność po festiwalu w 1965 roku z powodu przygotowań do Expo 67, które pochłonęły większość budżetu miasta.
Ostatnim występem Montreal Festivals było wykonanie Pór Roku Josepha Haydna 31 sierpnia 1965 roku pod batutą Wilfrida Pelletiera.
Dodaj komentarz