Follow
Festival d’Aix-en-Provence to coroczny międzynarodowy festiwal muzyczny, który odbywa się każdego lata w Aix-en-Provence, głównie w lipcu. Poświęcony głównie operze, zawiera również koncerty muzyki orkiestrowej, kameralnej, wokalnej i solowej instrumentalnej.
Pierwszy festiwal odbył się w lipcu 1948 roku. Został ufundowany przez hrabinę Lily Pastré, która pokryła całość kosztów (w 1948 r.). Festiwal składał się z trzech lub czterech koncertów na cour de l’Archevêché, koncertu w katedrze Saint-Sauveur oraz sześciu kolejnych koncertów i recitali w różnych miejscach miasta. Do tych koncertów dodano operę – Così fan tutte Mozarta, dzieło praktycznie nieznane ówczesnej francuskiej publiczności. Jednak dopiero w 1949 roku festiwal odniósł sukces dzięki produkcji Don Giovanniego.
Od momentu powstania do 1974 roku festiwalem kierował Gabriel Dussurget, który poświęcał wiele uwagi artystycznym i szczegółowym aspektom produkcji, co z kolei przyciągało do festiwalu wiele uwagi.
W 1970 roku Mstislav Rostropovich wykonał na festiwalu Tout un monde lointain Henri Dutilleux, uważane obecnie za jeden z najważniejszych dodatków do repertuaru wiolonczelowego XX wieku.
Pod kierownictwem Bernarda Leforta w latach 1974-1982 Festiwal stał się poświęcony operze bel canto i, ogólnie, celebracji głosu. W wykonaniach XIX-wiecznych oper Verdiego i Donizettiego brały udział takie gwiazdy bel canta jak Montserrat Caballé, José Carreras, Marilyn Horne i Katia Ricciarelli, a Festiwal rozprzestrzenił się na całe miasto.
Od 1982 roku poszerzenie repertuaru o opery od barokowych do współczesnych (zwłaszcza Brittena i Prokofiewa) charakteryzowało erę dyrektora Louisa Erlo, który preferował Mozarta, wystawiając nowe inscenizacje jego najsłynniejszych dzieł, ale także wczesne opery napisane w młodości kompozytora.
W 1998 roku Stéphane Lissner przejął festiwal, dokonując całkowitej renowacji Théâtre de l’Archevêché i czyniąc z niego serce festiwalu. Zamówiono nowe opery, ostatnio w 2005 r. wystawiono Julię belgijskiego kompozytora Philippe’a Boesmansa na podstawie „Panny Julii” Strindberga.
W 2006 roku odbyły się koncerty i opery, a także kursy mistrzowskie. Były to między innymi Das Rheingold Wagnera pod dyrekcją Sir Simona Rattle’a z Sir Willardem White’em w roli Wotana; Czarodziejski flet Mozarta pod dyrekcją Daniela Hardinga; Włoska dziewczyna w Algierze Rossiniego; Filharmonicy Berlińscy grający V Symfonię Mahlera; Pierre Boulez, dyrygujący i grający na fortepianie utwory Henry’ego Purcella.
Od 2007 roku festiwalem kierował Bernard Foccroulle, który zamówił m.in. operę George’a Benjamina z Martinem Crimpem Written on Skin. Foccroulle został zastąpiony w 2018 roku przez Pierre’a Audi.
Dodaj komentarz