Follow
Beethovenfest („Festiwal Beethovena”) to festiwal muzyki klasycznej w Bonn w Niemczech, poświęcony głównie muzyce Ludwiga van Beethovena, który się tam urodził. Jego początki sięgają 1845 roku, kiedy to z okazji 75. rocznicy urodzin kompozytora odsłonięto jego pomnik i wykonano jego najważniejsze utwory.
Festiwal początkowo odbywał się nieregularnie, jednak obecnie jest to coroczne wydarzenie, podczas którego prezentowanych jest około 70 koncertów międzynarodowych orkiestr, zespołów i solistów w ponad 20 miejscach w mieście i regionie.
Historia
Beethovenfest po raz pierwszy odbył się w 1845 roku, kiedy to trzydniowym festiwalem uczczono 75. rocznicę urodzin kompozytora. W ramach uroczystości, 12 sierpnia 1845 r., w których uczestniczyli m.in. król pruski Fryderyk Wilhelm IV, brytyjska królowa Wiktoria, Aleksander von Humboldt i Hector Berlioz, odsłonięto pomnik Beethovena. Wśród dyrygentów byli wówczas Franz Liszt i Louis Spohr, którzy poprowadzili Missa solemnis i IX Symfonię. W 1894 r. po raz pierwszy wykonano wszystkie dziewięć symfonii.
Od 1931 roku festiwal został przejęty przez nazistów. Po II wojnie światowej miasto z powrotem przejęło odpowiedzialność za festiwal. Od 1947 roku odbywał się co dwa lata, w pozostałych latach wykonywano muzykę kameralną. Obecna Beethovenhalle, która powstała po dwóch drewnianych budowlach o tej samej nazwie, została otwarta w 1959 roku i sprawiła, że festiwal stał się jednym z ważnych międzynarodowych festiwali. Od 1974 roku festiwal odbywał się co trzy lata, a muzyka Beethovena była zestawiana z muzyką współczesną.
Od 1998 miasto organizuje festiwal, obecnie corocznie, we współpracy z nadawcą, Deutsche Welle. Festiwal współpracuje z Beethoven Orchester Bonn, Operą w Bonn i Beethoven-Haus.
2015 był pierwszym festiwalem wyreżyserowanym przez Nike Wagner. Zrezygnowała ona z kilku symfonii Beethovena z programu, w tym z Dziewiątej, kładąc jednocześnie większy nacisk na muzykę kameralną.
Tematem festiwalu w 2016 roku były rewolucje. Festiwal otworzył koncert Filharmonii Czeskiej ze skrzypaczką Hilary Hahn. Operę Fidelio Beethovena uzupełniła inna „Rettungsoper”, Les deux journées Cherubiniego pod dyrekcją Christopha Speringa.
Dodaj komentarz