Follow
Bachwoche Ansbach to odbywający się co dwa lata festiwal muzyczny w Ansbach w Niemczech, poświęcony życiu i twórczości Johanna Sebastiana Bacha, organizowany od 1947 roku. Głównymi miejscami koncertów są Orangerie i wielka sala pałacu Residenz Ansbach oraz kościoły St. Johannis i St. Gumbertus. W Ansbach występowały już takie sławy jak Yehudi Menuhin, Gidon Kremer, Mścisław Rostropowicz, Ludwig Hoelscher, Ferdinand Leitner i Karl Richter. W ostatnich latach gośćmi byli John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Andreas Staier, Martin Stadtfeld i Masaaki Suzuki.
Historia
Pierwszy festiwal (1947 r.) odbywał się w pałacu Schloss Weißenstein w Pommersfelden. W następnym roku został przeniesiony do Ansbach i jego pałacu.
Na początku monachijski handlarz sztuką Carl Weymar, wiolonczelista Ludwig Hoelscher i dyrygent Ferdinand Leitner zapraszali na występy przyjaciół. Udało im się przyciągnąć takich gości jak skrzypkowie Wolfgang Schneiderhan i Yehudi Menuhin, pianista Wilhelm Kempff, flecistka Aurèle Nicolet, śpiewacy Peter Pears i Dietrich Fischer-Dieskau. Orkiestra z solistami stanowiła trzon festiwalowego tygodnia. Pierwszy obcokrajowiec, Peter Pears, został zaproszony w 1955 r. Pojawił się ponownie w 1959, 1963 i 1964 r.
Od 1955 do 1964 roku festiwalem kierował klawesynista i dyrygent Karl Richter, który pierwotnie był tu organistą. Jego następca Rudolf Hetzer zdołał pozyskać miasto jako sponsora festiwalu i rozpoczął cykl dwuletni w 1967 roku. Artystami w tym okresie byli m.in. Nathan Milstein, Mścisław Rostropowicz i Neville Marriner, orkiestry The English Consort i London Baroque Soloists.
Od 1979 roku funkcję dyrektora przejął Hans Georg Schäfer, który prowadził festiwal przez prawie 20 lat. Włączał do programu muzykę synów Bacha, Claudio Monteverdiego, Henry’ego Purcella i Heinricha Schütza. Pokazywał też kompozytorów współczesnych w odniesieniu do Bacha, takich jak Paul Hindemith, Witold Lutosławski czy Arvo Pärt. W 2000 r., w 250. rocznicę śmierci Bacha, ustanowił dodatkowy festiwal poświęcony wyłącznie muzyce Bacha. Od 2001 r. dyrektorem artystycznym była Lotte Thaler. Wyznaczyła ona nowe standardy poprzez ustalone tematy („Bach und Stravinsky”), włączyła więcej muzyki XX wieku oraz uwzględniła rozmowy, koncert dla dzieci i jazz.
Od 2006 roku dyrektorem jest Andreas Bomba, który w 2007 roku poprowadził sezon 60-lecia. Bachwoche w 2011 roku zostało otwarte nabożeństwem kantatowym Bacha w St. Gumbertus. Tydzień zakończyło wykonanie Mszy h-moll Bacha przez Dresdner Kammerchor i Dresdner Barockorchester pod dyrekcją Hansa-Christopha Rademanna.
Dodaj komentarz